Gesprek Marjelle van Hoorn
- Goedele Wellens
- 5 nov 2019
- 3 minuten om te lezen
5 oktober 2019
Marjelle van Hoorn
Vraagt om een onderzoekende houding, Daan Rovers van Nieuwe Trivium (filosoferen in organisaties, filosofische methodes, dialoog, zoeken naar de nuances in methodes omzetten).
Ik moet het naar de praktijk brengen!
Musea, plek bieden om dit te gaan onderzoeken?
Vanuit een plek, methode ontwikkelen, ik zie het voor me met een groep mensen het gesprek aangaan adhv een gesprek, als participerende observator.
Kunstwerk? Waarom?
Omdat ik vind dat het werk een aanleiding is om het ergens over te hebben. Gesprekken ontstaan en je creƫert een setting. Daar heb je niet altijd een soort ding nodig als startpunt, maar een kunstwerk staat op zichzelf en daardoor leg je het gesprek niet meteen van tevoren vast. Tegelijkertijd is het ook afhankelijk van de keuze van het werk. Dat is dan weer tegenstrijdig.
Socratisch gesprek > zijn weinig musea die daar iets mee doen.
Imagine IC > in de Bijlmer > emotienetwerken > gaat over erfgoed items, materiaal immaterieel waar verschillende gevoelens over bestaan. Methode van emotienetwerk.
Waar kunnen wij die methodes op toepassen. Culturele verschillen die helemaal niet duidelijk zijn en voor de een betekent het iets anders. Zijn doen het niet aan de hand van kunst. Methode is gericht op wanneer je hoort wat iemand anders vindt je daardoor je eigen positie kunt veranderen. Zou je van positie willen veranderen? Bewustwording van je eigen positie. Verandering daarin kun je elkaar vinden. Dat wil ik in de praktijk uitproberen.
Zij maken het zichtbaar > met een cirkel > fysiek verplaatsen om je standpunt te veranderen.
Erfgoedhuis > erfgoed Brabant was ook aanwezig bij zoān workshop. (https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/stad/erfgoed/het-erfgoedhuis)
Ik wil toetsen of die dialoog op gang kan komenā¦
Kan ook vanuit de methode emotienetwerken werken met een kunstwerk i.p.v. erfgoed!!!
Keuze van het werk is belangrijk, die maak ik en bepaal ik ook voor een deel het gesprek. Bij socratisch gesprek werk je vanuit een thema en mensen brengen casus in om het over te hebben. > Nieuwe Trivium, trainen in een socratisch gesprek (prijzig!)
TGI > Thema Gecentreerde Interactie > methode vanuit een thema en daar steeds op terugkomend > kennismakingsworkshop!
Werk van Shiota, zelf eerst laten nadenkenā¦
Wat zijn mijn gedachten of emoties bij een werk.
De groep > met wie ga ik dit doen > doelgroep!!! > volwassenen > er gebeurt heel weinig voor mensen die hele sterke meningen hebben en in hun eigen bubbel zitten. Die mensen moet ik bij elkaar brengen.
In de wijk????
Dichter bij huis zoekenā¦. Maar hoe pas ik dit dan toe binnen mijn onderzoekvraag?
Erkenning > past bij emotienetwerken > stuurt mij een artikel toe > Moved by the tears of others.
Welke thermen wil ik houden, sommige zijn te beleidsmatig..
Diversiteit, inclusieā¦. Beleidstermen.
Pluraliteit > is mooi woordā¦
Meerzinnigheid
Daan Rovers is op zoek naar die nuance, waar moeten we dan gaan zitten?
Iedereen heeft vooroordelen, dat mag al niet meer. Zo werkt de mens, je hebt het vooroordeel nodig om je te verhouden tot elkaar. Je hebt ook tijd nodig > tijd nemen voor het gesprekā¦
Misschien zoek ik ook het tijd nemen voorā¦
Nieuwe Trivium ā Vrije ruimte.
Kapittelen > werkvorm dan wordt er net zolang gezwegen als er gesproken is. Je denk dan beter na over wat je wil gaan zeggen, je krijgt dan een doelgerichter antwoord en wordt het geen betoog. Dwingen tot luisteren, heel onnatuurlijke vormen, maar je krijgt ook een veel beter gesprek. Je weet dat je na moet denken over wat je zegt en de lengte van je gesprek.
Door stil te zijn kun je een beter antwoord formuleren.
Leestip: Over identiteit, āNotes from no manās landā ā Eula Biss
Commentaires