Communicatie in begeleidingsprocessen

Bijgewerkt: 2 feb 2020

10 januari 2020


Introductie


Je kunt niet niet communiceren is één van de vijf axioma's van Watzlawick (communicatie wetenschapper). Wat zoveel wil zeggen dat op het moment dat je op een of andere manier contact maakt, verbaal of non-verbaal, er gecommuniceerd wordt. Waar het hier vooral om draait is dat je door je houding, door wel of geen oogcontact te maken, je door middel van je lichaamstaal een boodschap uitzendt. Het woord lichaamstaal spreekt voor zich; je gebruikt het lichaam om een boodschap over te brengen zonder woorden te gebruiken. Door het gebruik van gebaren, mimiek, lichaamshouding, stemgeluid en oogcontact breng je een boodschap over (Wikipedia).

De module Communicatie in begeleidingsprocessen wil ik gebruiken om uit te zoeken wat er relevant is voor mij en mijn onderzoek. In de begeleiding van gesprekken is het van belang dat ik mij realiseer dat ik verantwoordelijk ben welke kant het gesprek opgaat door de keuzes die ik maak. Communiceren is kiezen. Hoe de ander de situatie interpreteert is van invloed op de communicatie, er is dus altijd sprake van een wisselwerking tussen minimaal twee personen. De manier waarop je communiceert is afhankelijk van de situatie en daarin moet je je aanpassen. Op het moment dat ik een gesprek begeleid met scholieren pas je je taal en houding aan om beter begrepen te worden. Wat niet wil zeggen dat je je anders voordoet dan je bent, maar mijn ervaring voor de klas is dat je in zekere mate een toneelstukje opvoert om de boodschap beter over te brengen.


Bron:

  • Oomkes, F. R. (2013). Communicatieleer. In Communicatieleer, een inleiding (pp. 21–37). Den Haag, Nederland: Boom Lemma. 

13 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven