top of page
Foto van schrijverGoedele Wellens

Evaluatie experiment

We zullen eerst onze ervaringen doornemen van de ochtend en vervolgens de evaluatie van het experiment. De resultaten moeten nog worden verwerkt.


Locatie Ontvangst in De Directiekamer van de Willem Twee in ’s-Hertogenbosch

Datum: dinsdag 18 februari, 10u-11u

-> ruimte is prettig, de grootte is goed voor het aantal deelnemers, de ruimte is

zeker geschikt voor een volgende bijeenkomst.

De Directiekamer 2 – 10 personen, 30 m2 In de sfeervolle Directiekamer, grenzend aan de expositieruimte, voelt u zich thuis in een setting tot ongeveer 10 personen. Het aparte zitje voor twee personen geeft de directiekamer een huiselijke sfeer.



Sfeer

-> Deelnemers zijn op hun gemak, ouderen tussen de 61 - 80. Kinderen, 11 of 12 jaar zijn wat onwennig, maar wel geïnteresseerd en stellen zich open op.


Nu(l)meting: - Grote vellen zwart papier, met in wit de vragen met de hand geschreven. - Antwoorden worden gegeven door ronde gekleurd stickers op het vel te plakken.

- De stickers zijn ingedeeld per leeftijd/kleur.

11-20 jaar: geel, 61-70 jaar: rood, 71-80 jaar: groen

-> Volgend keer beter organiseren, zodat iedereen er beter bij kan en  makkelijker bereikbaar is, toch op een flip-over bord bevestigen

-> Werkte wel goed, deelnemers vonden het erg leuk om te doen. Het werkt activerend, mensen interacteren met elkaar in de ruimte en er ontstaat contact door de stickers te plakken.


Naamstickers

-> is praktisch, zijn onszelf vergeten.


Dynamiek in de groep

-> Er ontstond meteen interactie tussen de ouderen, kinderen zijn nog wat onwennig en kijken de kat uit de boom.


Doelgroep

-> groep 8 is een goede insteek, kinderen zijn nog onbevangen en onbevooroordeeld. De ouderen zijn allemaal enthousiast.

Opmerking Goedele: VO kan daardoor juist ook interessant zijn, aangezien zij zich al sterker een mening hebben gevormd. Zij zitten in een andere ontwikkelingsfase en durven zich waarschijnlijk ook kritischer op te stellen. Ouderen zullen zich misschien ook anders opstellen bij wat oudere kinderen.


Tentoonstelling Locatie omschrijving

Open ruimte met mint groen geschilderd stalen kolommen. Hoog plafond, geluid is wel reflecterend. Witte muur, bruine tegels van de voormalig Willem II sigarenfabriek. Goed natuurlijk lichtinval. Het panorama-kunstwerk staat midden in de zaal.

-> was zeer geschikt, ging over storytelling. Werken zijn onbekend en dat geeft een meer onbevangen blik voor beiden groepen.



De vorm van het kunstwerk

Meer dan mans-groot panorama, je loopt in een spiraalvorm en maakt daardoor als het ware deel uit van het werk. Dit zorgde voor meer dynamiek in de groep, de deelnemers lopen rond en kijken veel rond. (embodied experience voor de deelnemers)


Groepsdynamiek

-> De ouderen en de kinderen stonden door elkaar heen i.t.t. de tweede observatie van een tekening aan de muur, daar bleven de kinderen vooraan staan en de ouderen daarachter

-> bij het panorama was de ruimte ingesloten en was er meer aandacht voor elkaar. Bij de tekening was er daardoor minder interactie. -> Kunst op de wanden zorgt voor een meer klassikale houding. Ouderen en jongeren staan in rij, in groepjes. Panorama: bewegende houding, ouderen en jongeren staan gemengd in de ruimte.


Interactie

-> De ouderen waren te veel aan het woord (opmerking van een van de ouderen), de begeleider moet de kinderen meer ruimte geven om ook hun zegje te doen. Meer vragen stellen, direct aan de kinderen.

-> Goedele: Wanneer iemand niet actief meedoet, wat kan ik daaraan doen?

Hoe zorg ik als begeleider ervoor dat personen die lang van stof zijn op een subtiele nette manier onderbreek in hun verhaal?


Opvallend

Mensen vinden het lastig om objectief te kijken, de begeleider (Goedele) moet blijven vragen en benoemen dat er geen goed of fout is. Ook werd er opgemerkt door een oudere dat hij niet de aandrang voelde het te delen omdat hij dacht dat zijn bijdrage niet relevant zou zijn.

Mensen lijken bang te zijn dat er een oordeel volgt op een observatie.


Evaluatie

Opnieuw werken we met stickers die bij de antwoorden van de vragen worden geplakt. Dit werkt weer goed en dat wordt ook teruggegeven.

We hebben een positief gevoel overgehouden aan het hele experiment. De gegevens moeten nog worden geanalyseerd, er is beeldmateriaal en filmmateriaal gemaakt.


Ervaringen van de deelnemers

We hebben de deelnemers ook zelf een evaluatieformulier laten invullen. Hieronder de reacties.


Ouderen:

  • E. leeftijd 61-70: “Meegewerkt aan experiment! Werd er blij van. Een ‘goed’ geheel. Het ‘klopte’. Heeft me wakkerder gemaakt. En ’t inzicht: geef kinderen de ruimte, luister echt naar ze. Koester hun spontaniteit.”

  • P. leeftijd 61-70: “Ontspannen sfeer, heel leuk met kinderen en leeftijdgenoten en tijd, aandacht voor elkaar en kunst. Mooi inspirerend gebaar, mooie ruimte en ‘ouderwetse’ geur. Voor herhaling vatbaar, zeker voor kinderen met minder schroom. Persoonlijk leerzaam vanuit meerdere perspectieven.”

  • J. leeftijd 71-80: “Verwondering over de interesse van de kinderen, de frisse blik, zij zien dingen die mij niet opvallen. Door het rumoer in de ruimte waren de kinderstemmen niet of nauwelijks te horen.”

  • H. leeftijd 71-80: “Een interessante bijeenkomst waar de zinnen worden geprikkeld. Ik vond het leuk om zo naar kunst te kijken, heel anders als je alleen naar een museum gaat.”

  • N. leeftijd 71-80: “Het juiste kunstwerk uitgekozen! Ik ging anders kijken: toen ik wist dat het een vrouwelijke kunstenaar was (bij kunststuk 1), bij kunstwerk 2 -> braaf mentaal Indisch meisje, toen mij gewezen werd op de vele cirkelbewegingen ging ik meer kosmisch kijken. Samen kijken levert veel op, zeker onder begeleiding.”


Kinderen:

  • J. 11 jaar: “Op het begin wist ik niet zo veel van kunst, maar toen ik er dieper in ging kijken realiseerde ik me dat er een heel verhaal achter zit.”

  • G. 11 jaar: “Ik vond het wel leerzaam en bijzonder. En ik denk ook dat ik nu anders naar dingen ga kijken.”

  • D. 11 jaar: “Het was leuk om te doen. Ik wist alleen niet wat ik moest zeggen.”

  • N. 11 jaar: “Het viel me op dat we soms wel hetzelfde dachten en soms ook niet. Ik vond het leuk om dit te doen. Ik heb ook best wel veel geleerd.”

  • M. 11 jaar: “Ik vond het wel leuk om te doen, want ik heb meer inzicht gekregen en ik weet beter hoe anderen mensen zich inleven in kunst.”

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page